لوگوی سایت

با ما تماس بگیرید

پولیپ بینی و جراحی پولیپ بینی

پولیپ بینی و جراحی آن

اگرچه پولیپ توده غیرسرطانی محسوب می‌شود، اما مشکلات زیادی را به دنبال دارد. به همین دلیل قصد داریم شما را با پولیپ بینی، روش تشخیص آن، علائم و روش جراحی آن، همچنین مراقبت های قبل و بعد از جراحی آشنا کنیم.

پولیپ بینی چیست؟

پولیپ های بینی، توده های نرم، بدون درد و غیر سرطانی هستند که در مجاری بینی و سینوس ها رشد می کنند.

این توده ها به دنبال التهاب های مزمن مانند آسم، عفونت های مکرر، آلرژی، حساسیت دارویی و یا اختلالات سیستم ایمنی ایجاد می شوند.

پولیپ بینی به توده خاکستری و گاهاً بی رنگ داخل بینی اطلاق می شود که معمولا از مخاط سینوس ها یا از خود بینی منشأ می گیرد.

از کجا بدانیم پولیپ بینی داریم؟علائم پولیپ بینی

در صورتی که اندازه پولیپ کوچک باشد، معمولا علائمی نخواهد داشت.

اما پولیپ های بزرگ می توانند منجر به بروز مشکلات تنفسی، کاهش حس بویایی و یا عفونت شوند و نیاز به جراحی پولیپ بینی می باشد.

پولیپ بینی، ارتباط مستقیمی با التهاب مجاری تنفسی و بینی دارد.

مطالعه بیشتر : اگر بعد از جراحی بینی، ضربه به بینی وارد شد چه کنیم؟

برخی علائم و نشانه های سینوزیت مزمن به همراه پولیپ های بینی عبارت است از:

• آبریزش بینی
  • کاهش حس بویایی
  • درد صورت و یا سردرد
  • درد در قسمت هایی از دندان های فوقانی
  • احساس فشار در پیشانی و یا سر

چگونه پولیپ بینی را تشخیص بدیم؟!

علاوه بر داشتن علائم ذکر شده بیش از 10 روز، جهت تشخیص قاطع پولیپ بینی حتما به پزشک مراجعه کنید، ابتدا پزشک به بررسی فیزیکی و بالینی و علائم می پردازد.

بیشتر بخوانید: جراحی بینی غضروفی و گوشتی توسط دکتر فریدون اسلامی جو

برخی دیگر روش های تشخیصی عبارتند از:

اندوسکوپی بینی. در این روش، پزشک با استفاده از اندوسکوپ (لوله ای ظریف و باریک) و تصاویر گرفته شده از داخل بینی، به بررسی جزئیات دقیق از قسمت های داخلی بینی می پردازد.

تست های عکس برداری مانند سی تی اسکن، به تعیین اندازه و محل دقیق قرارگیری پولیپ ها کمک می کنند.

با انجام این تست، سایر اختلالات از جمله گرفتگی بینی، و یا مشکلات ساختاری بینی نیز مشخص خواهد شد.

تست های آلرژی. تست پوستی آلرژی به منظور تعیین و شناسایی التهاب مزمن انجام می شود.

نحوه انجام این تست به این صورت می باشد که مقداری از ماده آلرژن بر روی پوست زده می شود و بعد از پانزده دقیقه، میزان حساسیت بررسی خواهد شد.

پولیپ بینی و جراحی پولیپ بینی

آیا پولیپ بینی حتما باید جراحی شود؟

پولیپ اگرچه یک توده غیرسرطانی است، اما باعث مشکلات زیادی از جمله ناتوانی در صحبت کردن، ایجاد مشکلات تنفسی، سردردهای شدید سینوسی و خروپف در زمان خواب می‌شود.

از سوی دیگر بی‌توجهی به پولیپ بینی به مرور زمان باعث بزرگ‌تر شدن این توده‌های اشکی شکل می‌شود.

عوارض داشتن پولیپ بینی:

• انسداد بینی
  • مشکلات تنفسی
  • آبریزش بینی یا گرفتگی بینی
  • عطسه کردن
  • کاهش حس بویایی یا چشایی
  • سردرد و درد صورت
  • خرو پف در زمان خواب

اقدامات قبل از جراحی پولیپ بینی:

کل دوره نقاهت این جراحی در حدود دو هفته می باشد.البته اگر پولیپ دارید و می خواهید جراحی زیبایی بینی را همزمان با پولیپ عمل کنید حتما به متخصص گوش، حلق و بینی مراجعه کنید.

دکتر فریدون اسلامی جو متخصص گوش، حلق و بینی بوده و یکی از بهترین جراحان بینی در تهران می باشند که می توانید برای تصمیم به جراحی مشاوره رایگان داشته باشید.

مشاوره رایگان : 09022233078

در صورتی که نکات و اقدامات گفته شده از سوی بیمار رعایت شود، دوره نقاهت نیز سریع تر طی خواهد شد، و فرد سریع تر به زندگی عادی و فعالیت های خود بر می گردد.

پس از انجام، تست هایی مانند تست نوار قلب، اشعه ایکس و یا آزمایش خون و تشخیص پولیپ:

قطع مصرف برخی داروها با نظر پزشک

ناشتا بودن فرد قبل از جراحی در صورتی که جراحی با بی هوشی انجام شود.

قطع مصرف سیگار و دخانیات قبل از جراحی

بسیاری از بیماران بعد از جراحی، متوجه بهبود وضعیت تنفس خود و بهبود علائم ناشی از سینوزیت و یا گرفتگی بینی خواهند شد.

مطالعه بیشتر:  گرفتگی و کپ شدن بینی بعد از عمل بینی

عمل پولیپ بینی چگونه انجام میشود ؟

جراحی پولیپ بینی که بحث اصلی ما است، بعد از تشخیص نهایی پزشک انجام میشود و در آن معمولا نیازی به ایجاد برش بر روی پوست بینی نیست، البته مواردی هم استثنائا در این زمینه گزارش شده اند. جراح بینی برای شروع عمل لازم است که با وارد کردن دستگاه آندوسکوپی کار را شروع کند!

با این کار جراح به راحتی مسیر کار خود را متوجه می شود و می داند که باید در این زمینه چه کاری انجام دهد.

جراح باید در نهایت با شستشوی صحیح و اصولی سینوس ها از بروز مشکل دوباره جلوگیری کند و مواد اضافی که در بینی وجود دارد را خارج کند. به این صورت، بیمار به زندگی عادی خود برگردد و تمامی مشکلاتش در این زمینه برطرف شود.

به منظور مشاهده نمونه جراحی بینی و پولیپ دکتر فریدون اسلامی جو وارد صفحه مربوطه شوید:

نمونه جراحی بینی در تهران

مراقبت های بعد از جراحی پولیپ بینی:

• اجتناب از قرار گرفتن در مناطقی که گرد و غبار دارند
  • اجتناب از مصرف دخانیات (سیگار) به مدت 2 هفته
  • عدم مصرف نوشیدنی های گرم به مدت 2 هفته، زیرا منجر به خونریزی بینی می شوند.
  • عدم انجام فعالیت های سنگین، زیرا احتمال خونریزی را افزایش می دهد.
  • کنار گذاشتن رانندگی به مدت یک هفته
  • برای مدت طولانی سر خود را پایین نگه ندارید.
  • سر و گردن خود را در زمان استراحت به کمک دو بالش بالا نگه دارید.
  • برای اینکه لخته های خونی داخل بینی را شستشو دهید از سرم های شستشو کمک بگیرید.

دوره نقاهت عمل پولیپ بینی

بعد از جراحی دوره نقاهت حداقل 3 روز و نهایتا یک هفته می باشد، که بعد از گذشت این مدت شما می توانید به فعالیت های روزانه خود بپردازید.

اگر بعد از جراحی مراقبت های لازم را انجام ندهید در نهایت نتیجه مطلوبی را نیز دریافت نخواهید کرد. پس به توصیه های پزشک خود بسیار توجه کنید.