لوگوی سایت

شنبه، چهارشنبه، پنج‌شنبه

تهران

خیابان شریعتی

ویرایش محتوا

با ما تماس بگیرید

تامپون بینی بعد از عمل بینی – دکتر اسلامی جو

تامپون بینی و کاربرد تامپون بعد از رینوپلاستی بینی:

در گذشته خارج کردن تامپون های بزرگ از بینی، پس از جراحی، بسیار دردناک بود اما خوشبختانه با پیشرفت علم پزشکی این کار راحتر شده و حتی برخی از پزشکان از متدهای جراحی بدون استفاده از تامپون بینی استفاده می کنند. امروزه بیشتر از مینی تامپون استفاده می شود.

برخی از موارد انحراف تیغه بینی به صورتی است که لازم است از روش‌های خاص و تامپون پس از عمل جراحی برای دستیابی به اهداف مورد نظر بیمار استفاده شود. بیماران خاصی که دارای شرایط حاد هستند، لازم است بعد از انجام جراحی بینی از آن استفاده کنند. معمولاً استفاده از این تامپون ها به نظر پزشک جراح  بینی غضروفی و استخوانی بستگی دارد و تعداد محدودی از بیماران که جراحی رینوپلاستی انجام می دهند نیاز به استفاده از آن دارند.

این شرایط با گذشت 1 تا 4 روز از عمل جراحی با توجه به شرایط بیمار اتفاق خواهد افتاد. حال برای همه مراجعه کنندگان سوال هایی در این مورد پیش می آید که تامپون چیست؟، چه استفاده ای دارد و …

البته به شما توصیه می کنیم برای انتخاب جراح خود تحقیق کنید و جراحی را انتخاب کنید که جراح زیبایی متخصص گوش، حلق و بینی باشد.تامپون بینی بعد از عمل بینی

تامپون چیست؟

به تامپون مش یا فتیله هم گفته می شود، جنس آن از گاز استریل می باشد و پس از آغشته شدن به پماد تتراسیکلین در داخل بینی به منظور جلوگیری از خونریزی و استحکام از درون بینی قرار می گیرد.

چرا تامپون بینی نیاز است؟

در جراحی بینی برای باز نگه داشتن، نرم کردن جراحت داخل بینی، جلوگیری از خشک شدن زیاد بینی و پیشگیری از جای زخم و خونریزی بینی از تامپون استفاده می شود.

در ادامه به کاربردهای بیشتر استفاده از تاپمون خواهیم پرداخت:

  • وارد کردن فشار به غشای تیغه بینی به منظور ترمیم مستقیم استخوان
  • اجتناب از جمع نشدن خون زیر سطح پوست
  • حفظ فشار در برابر نواحی تحت درمان به منظور کاهش خونریزی پس از عمل جراحی
  • وارد کردن فشار مناسب به تیغه میانی جهت نگه داشتن آن در موقعیت مناسب

بیشتر بخوانید : مراقبت های بعد از عمل بینی

انواع کاربرد تامپون یا باند بینی :

  • جلوگیری از خونریزی و استحکام از درون بینی
  • جلوگیری از خشک شدن زیاد بینی
  • باز نگه داشتن، نرم کردن جراحت داخل بینی
  • جمع نشدن خون زیر سطح پوست
  • فرم دهی بینی از داخل و جلوگیری از خارج شدن ترشحات در روزهای اول جراحی
  • نگه داشتن غشای مخاطی تیغه بینی به صورت محکم در مقابل استخوان و غضروف تا زمانی است که چسبندگی کافی بین این اجزا ایجاد شود.

تامپون بینی بعد از عمل بینی

انواع تامپون های بینی:

تامپون های بینی دارای انواع مختلفی هستند که بسته به نظر پزشک و نوع جراحی بینی که انجام می گیرد از آن ها استفاده می شود.

  1. گاز یا پنبه استریل
  2. فیتیله بینی آمادهدارای نخ
  3. تامپون های دارای لوله هوا
  4. فیتیله آماده

مطالعه بشتر: برای کاهش ورم بینی ناشی از جراحی رینوپلاستی چه کنیم؟

چه زمانی به تامپون بینی نیازی نیست؟

در سه حالت خاص امکان عدم استفاده از تامپون یا امکان خارج کردن سریع آن پس از عمل جراحی وجود دارد. این موارد به شرح زیر هستند:

1. زمانی که جراح از بخیه‌های قابل جذب بطور دقیق در داخل بینی استفاده کرده و این بخیه‌ها برای نگه داشتن غشای مخاطی در محل و ایجاد نتایج درمانی مورد نظر کافی باشد.
2. زمانی که جراح، عمل جراحی تیغه بینی را با استفاده از روش آندوسکوپی انجام داده و به این ترتیب به صورت مستقیم بدون ایجاد برش در بافت بینی اصلاحات مورد نیاز را انجام داده باشد، احتمالاً نیازی به باند یا تامپون بینی نیست.
3. در برخی از موارد جراحی تیغه بینی، اسپلیت‌های پلاستیکی در داخل تیغه بینی بخیه زده شده و عملکردی شبیه به گچ گرفتن را برای بینی خواهند داشت. از این روش می‌توان به عنوان جایگزین برای باند بینی و تامپون استفاده کرده یا این دو روش را به همراه یکدیگر برای بیمار مورد استفاده قرار داد.

تامپون بینی بعد از عمل بینی

آیا برداشتن تامپون بینی درد دارد؟

سوال دیگر که فکر متقاضیان را مشغول کرده این است که آیا برداشتن تامپون درد دارد؟ ابتدا باید گفت که بر خلاف گذشته باند هایی که داخل بینی گذاشته می شود کوچک هستند و هنگام خارج کردن دردی ایجاد نمی کنند.

**در جراحی های دکتر فریدون اسلامی جو از تامپون استفاده نمی شود!**

در جراحی های بینی که توسط دکتر اسلامی جو از لوله های تنفسی داخل بینی استفاده می شود که بلافاصله بعد از جراحی تنفس از داخل بینی انجام می شود و خارج کردن آن کاملا بدون درد و ناراحتی می باشد.

هنگامی که تامپون بینی بزرگ باشد، جراح معمولاً از یک نوع لوله در داخل بینی بیمار استفاده می‌کند تا به این ترتیب تا حدودی عبور هوا از مسیر بینی امکان‌پذیر شود.

با وجودی که مسیر ایجاد شده توسط این لوله برای عبور هوا زیاد نیست، با استفاده از این روش هنگام خارج کردن تامپون، فضای اشغال شده توسط لوله امکان وارد کردن داروی بی‌حسی و ضد احتقان را به داخل بینی ایجاد خواهد کرد.

بیشتر بخوانید: جراحی انحراف بینی (سپتوپلاستی)

به این ترتیب با استفاده از این روش می‌توان ناراحتی و خونریزی ایجاد شده به خاطر خارج کردن تامپون را کاهش داد.

با استفاده از این روش هنگامی که تامپون از بینی خارج می‌شود، بیمار نباید با احساس ناخوشایند یا درد مواجه گردد. علاوه بر این معمولاً به افراد توصیه می‌شود یک ساعت قبل از این مرحله از درمان یک یا دو قرص مسکن مصرف کند.

با این وجود عامل کلیدی در خارج کردن بدون درد تامپون استفاده از مواد بی‌حسی در ناحیه داخل بینی است. انجام این کار با چکاندن قطره‌های بی‌حسی در داخل حفره‌های بینی انجام شده و مدت زمان لازم برای اثربخشی آن در حدود پنج دقیقه است. به این ترتیب دیگر درد و خونریزی هنگتم برداشتن تامپون نخواهید داشت.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

عضویت در
خبرنامه سایت

*** عضویت در خبرنامه سایت

تیم حرفه ای دکتر فریدون اسلامی جو با به کار بردن جدیدترین و حرفه ای ترین تکنیک های جراحی و همچنین بیهوشی بهترین خدمات عمل بینی در تهران را ارائه می دهند.

می توانید جهت مشاوره با دکتر اسلامی جو در روزهای چهارشنبه، پنجشنبه و شنبه از ساعت 16 الی 19 به آدرس تهران، خیابان شریعتی، بالاتر از پل صدر، کوچه داد، پلاک 17 ، واحد 18 مراجعه نمایید.

روزهای کاری

شنبه : 19.00 - 16.00
یکشنبه : -
دوشنبه : -
سه شنبه : -
چهارشنبه : 19.00 - 16.00
پنج شنبه : 19.00 - 16.00
جمعه : -
میتونیم کمکتون کنیم؟
ارتباط با واتساپ