لوگوی سایت

ویرایش محتوا

با ما تماس بگیرید

جراحی انحراف بینی (سپتوپلاستی)

انحراف بینی یکی از معضلاتی است که بعضی افراد با آن مواجه هستند، تنها را حل این مشکل جراحی انحراف بینی یا سپتوپلاستی است. اما سوالاتی در این بین وجود دارد که سعی داریم به آن ها بپردازیم.

عمل انحراف بینی، صرفا جهت رفع مشکل انحراف انجام می شود و عمل زیبایی صورت نمیگیرد. برای تشخیص انحراف بینی به یک متخصص گوش,حلق و بینی مراجعه کنید و با مشاوره ای از وی راهنمایی بخواهید.

انحراف بینی چیست؟

انحراف جزئی بینی مورد متداولی می باشد. انحراف شدید تیغه بینی می تواند یکی از مجراهای بینی را مسدود کرده و جریان هوا را کاهش دهد. در این مورد تنفس از یک سوراخ بینی و یا هر دو سوراخ، دشوار می شود.

برطرف کردن انحراف تیغه بینی، اگر با دقت و مهارت انجام شود عوارض آن بسیار ناچیز بوده و برخلاف تصور عموم هیچگونه برگشتی ندارد. گاهی مواقع احتمال وجود مشکلات دیگری همچون سینوزیت، پولیپ بینی و یا بزرگی توربین ها وجود دارد که جراح باید آنها را تشخیص داده و همزمان با سپتوپلاستی، و یا همان جراحی اصلاح انحراف تیغه بینی به رفع این نوع مشکلات بپردازد. در سپتوپلاستی با بریدن، تغییر وضعیت و جابجایی غضروف بینی و یا استخوان، تیغه بینی صاف می شود.

در صورتی که فرد ناتوان از تنفس از راه بینی باشد، این مورد می تواند تاثیر بزرگی بر کیفیت زندگی فرد داشته و نیاز به جراحی انحراف بینی باشد.

علائم انحراف بینی:

این اختلال علائم گوناگونی دارد که مهمترین آن گرفتگی یک یا جفت سوراخ بینی است.

• کجی ظاهری بینی
  • اختلال درتنفس از طریق بینی
  • خرخر شبانه
  • تنفس صدادار
  • خون دماغ شدن
  • خشکی دهان
  • حس درد در سر و صورت
  • گرفتگی در مجرای تنفسی
  • عفونت سینوس
  •  ترشحات پشت حلق

از دیگر علائم انحراف بینی که ممکن است گاهی اوقات در افراد اتفاق بیفتد عبارتست از:

1. سردرد
  2. عفونت های مکرر
  3. کاهش حس بویایی

مراحل جراحی انحراف بینی

جراحی انحراف بینی به دو صورت بی حسی موضعی یا بیهوشی کامل می باشد که بستگی به بیمار و ترجیح پزشک دارد.

بی حسی موضعی در عمل انحراف بینی:

این نوع از بی حسی تنها محدود به بینی می باشد. جراح با تزریق داروی بی حسی به بینی و بافت اطراف بینی، ناحیه مورد جراحی را بی حس می کند. در صورتی که بیمار استرس داشته باشد جراح میتواند با تزریق داروی آرام بخش تا حدودی فرد را آرام می کند.

بیهوشی کامل در جراحی انحراف بینی :

بیهوشی کامل با تزریق داروی بیهوشی به یکی از رگهای اصلی فرد انجام می گیرد. این دارو تمام بدن فرد را درگیر می کند و فرد کاملاً بیهوش می شود.
در انتهای جراحی، محل با بخیه های جذب شونده بسته می شود.

امکان دارد که اسپلینت های سیلیکونی در سوراخ های بینی قرار گرفته شود تا تیغه بینی محافظت شود. این مورد از خونریزی های احتمالی جلوگیری می کند. در اکثر موارد بیمار در همان روز می تواند مرخص شود.

نحوه جراحی انحراف بینی

اکثریت جراحان بینی ترجیح می دهند که در ابتدا تیغه بینی را صاف نمایند، بدین ترتیب که در ابتدا جراحی را بر روی تیغه بینی انجام دهند و سپس جراحی استئوتومی انجام گردد بدین معنا که جراح استخوانی های بینی را باز کرده و در جای صحیح خود قرار دهد.

در صورت وجود هر گونه فرورفتگی یا برجستگی جراح آن را برطرف خواهد نمود و در بینی های که انحراف دارند فقط استخوان و تیغه بینی نخواهد بود که دچار ناهماهنگی و نامتقارنی هستند بلکه سر بینی و سوراخ های آن هم نامتقارن است که این ها را می بایست تا حد امکان هماهنگ و یکسان سازی نماییم و همیشه مقدور نخواهد بود که تمامی قسمت های بینی را در بینی های کج متقارن نماییم.

بهبودی پس از جراحی انحراف بینی

بهبودی در هر بیمار متفاوت است اما معمولاً حدود 8 روز به طول می انجامد. جراحی بینی یک عمل دردناک محسوب نمی شود ؛ اما می تواند چند روز، باعث ایجاد ناراحتی خفیف در بیمار شود. گاهی بعد از جراحی مقدار کمی کبودی یا تورم در اطراف چشم ایجاد می شود که معمولاً در طول 8 روز برطرف می گردد.

در روز ششم پس از عمل، برخی از بخیه ها، توسط پزشک برداشته و بینی مجدداً چسب زده می شود.

در روز هشتم، تمام بخیه ها برداشته می شود. بعد از جراحی بینی در طول 2 هفته می توانید به روال کامل تمرینات ورزشی و فعالیت های نرمال بازگردید.

خطرات جراحی انحراف بینی

جراحی انحراف بینی در صورت آنکه به درستی انجام گردد هیچ گونه خطری نخواهد داشت اما این عمل هم مانند عمل های دیگر احتمال خطرات و عوارض را دارد. علاوه بر عوارضی چون خونریزی، عفونت و عکس العمل بدن فرد به داروهای بیهوشی، مهمترین عاملی که احتمال رویدارد دارد، سوراخ شدن پرده بینی است.

در دو طرف بینی دو لایه مخاطی بسیار نازک وجود دارد که در وسط آن غضروف و استخوان بینی قرار دارد و جراح بایستی توجه نماید تا دو لایه محافظی نازک مخاط بینی سالم بماند و در صورت آنکه این لایه ها پاره شود و جراح متوجه آن نشود و ترمیم صورت نگیرد، بینی دچار سوراخ یا پارگی سپتوم یا تیغه بینی می شود که ترمیم آن بسیار مشکل خواهد بود، لذا بایستی جراح سعی نماید تا چنین عارضه ای ایجاد نشود.

چنانچه در انتخاب جراح خود دقت نمایید باید از نتیجه کار آسوده خاطر باشید، دکتر فریدون اسلامی جو، جراح و متخصص گوش، حلق و بینی می باشد که نمونه جراحی های بسیاری برای جراحی بینی استخوانی و گوشتی و همچنین جراحی انحراف بینی می باشد که از قسمت گالری دکتر اسلامی جو می توانید نمونه جراحی های ایشان را مشاهده نمایید.

از موارد دیگر این جراحی انحراف بینی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

• از بین نرفتن علائم قبل از جراحی مانند انسداد بینی با وجود انجام دادن جراحی
  • خونریزی بیش از حد
  • تغییر در شکل و ظاهر بینی
  • ایجاد سوراخ در تیغه بینی septal perforation
  • کاهش حس بویایی
  • احتباس خون در فضای بینی که نیاز به تخلیه دارد.
  • بی حسی موقتی در دندان ها یا لثه بالایی

در نهایت بگوییم، به منظور پیشگیری از بروز هر نوع عارضه حتما در انتخاب جراح خود دقت لازم و کافی را داشته باشید و بهترین جراح بینی را برای عمل زیبایی خود انتخاب کنبد..